Způsob prezentace, do které daná značka investuje své finanční prostředky, napoví více než si uvědomujete.
Z pohledu neznalého, často náctiletého člověka mnohdy vypadají věci tak, že oboru rozumí, kdo má velké svaly, a že nejlepší produkt je ten nejlevnější, protože v tom stejně není rozdíl. Jak tragický omyl tento postoj znamená, potvrdí každý, kdo se v oboru pohybuje již nějaký ten pátek. Jednoduše řečeno, profesionální kulturistika je doslova nerozlučně spjata se zakázanými dopingovými prostředky, přičemž placená propagace doplňků stravy je z naprosté většiny pouze zdrojem prostředků, tedy financí pro tuto takzvanou přípravu. To sebou samozřejmě nese velké pokrytectví vůči veřejnosti i konečnému zákazníkovi. K danému tématu se ani není nutné více vyjadřovat, na prvním místě je v tomto případě rychlý úspěch a vydělané peníze za jakoukoliv cenu, protože zmíněná příprava není rozhodně levnou záležitostí. O dlouhověkosti a zdraví zde nemůže být ani řeč. Dalším zmíněným faktorem je co nejnižší cena – zde bez nadsázky platí univerzální pravidlo, že levná kvalita neexistuje. To, čím Vás tedy daná značka oslovuje, může tedy velmi silně vypovídat o jejím zaměření, které může být cíleno na kvalitu a složení, nebo opačně na agresivní marketing zaměřený na neznalého zákazníka.
Prostřednictvím svých peněz nenakupujete pouze zboží, odměňujete také praktiky a životní filozofii subjektu, který vám zboží prodává.
Dalším faktorem, který je pro zákazníka velmi těžké vstřebat, pochopit a reflektovat, je postupující globalizace a tlak některých globálních investičních skupin/fondů na lokální trhy prostřednictvím jimi vlastněných sítí řetězců a značek, v našem případě značek sportovní výživy, dodávaných surovin, velkoobchodů, atd. Cílem těchto aktivit není samozřejmě zákazník a nejvyšší kvalita pro něj, ale naopak jeho ovládnutí prostřednictvím nízké ceny a vytvoření návyku a zaměření na hodnoty, které s kvalitou a seriózním vztahem prodávajícího a kupujícího vůbec nesouvisí. Charakteristický je pro tyto značky zejména velmi široký sortiment všeho, co se dá prodat. Tato nabídka je pak neustále rozšiřována doslova o cokoliv, samozřejmě nezávisle na tom, zda daný produkt /surovina funguje, či ne. Dalším zásadním faktorem jsou doslova dobře placení žoldáci, které v tomto případě představují známí „poradci, koučové, blogeři, trenéři, atd.“. V tomto ohledu není pro zákazníka snadné se orientovat, nicméně i zde platí pravidlo, že přímý prodejce, tedy kamenná prodejna, kde mám dlouhodobý, seriózní vztah s odborným poradcem, je rozhodně lepší volbou, než anonymní on-line obchod, nebo „nátlakový“ překupník. Z tohoto důvodu vznikla také síť prodejců efia.cz a náš etický kodex.
Seriózní sportovní výživa vs. fitness fast food
Vedle seriózní sportovní výživy tedy vznikla úplně nová kategorie „fitness fast food“, kde je obvykle a to bez nadsázky, složení a čistota až na posledním místě. Jak se v tom všem tedy vyznat? Připravili jsme pro vás jednoduché srovnání trendů, které jsou pro dané kategorie charakteristické. Ukážeme si je na příkladu instantních proteinů z mléka:
Seriózní sportovní výživa: co sleduje prodejce/zákazník na prvním místě:
● Původ mléka = lokální mlékárna nebo globální mlékárenská korporace (nejasný původ, možnost rBGH, antibiotika, atd.)?
● Zdroj u syrovátkové bílkoviny = mléko (nativní kvalita), nebo tekutá syrovátka (standardní kvalita)?
● Metoda izolace bílkoviny = iontová výměna nebo filtrace, atd.?
● Obsah umělých sladidel?
Fitness fast food: co sleduje prodejce/zákazník na prvním místě:
● Kolik to stojí?
● Jak to chutná?
● Jak se to rozpouští?
● Pění to nebo nepění?
K faktorům uvedeným u seriózní sportovní výživy asi není nutné cokoliv dodávat, nicméně více podrobností se samozřejmě dozvíte na našich pobočkách. Za zmínku ale stojí sledované faktory u kategorie fitness fast food, které vedle požadavků seriózní sportovní výživy působí poněkud úsměvně. Jednoduše je shrňme:
● Čím vyšší instantizace (rozpustnost), tím větší riziko vysoké míry denaturace a nízké bioaktivity bílkoviny. Ve své přirozeně čerstvé podobě se sušená mléčná bílkovina rozpouští obtížně a tzv. žmolkuje – dělá hrudky a pění, což je zcela normální. K tomu, aby se rozpouštěla naprosto snadno, musí být tzv. instantizována, což s sebou nese procesy od přimíchávání dalších instantizujích složek až po rozvaření bílkoviny při vysokých teplotách. Je známo, že na příklad rozpustné proteiny vyrobené drastickou iontovou výměnou jsou plně instantní = „stačí lžička a je to“, šejkr pak už není potřeba. Důvodem je samozřejmě narušení vnitřní struktury bílkoviny. Když ale budeme hledět na maximální kvalitu, čistotu a čerstvost, jednoznačně se vyplatí déle mávat šejkrem.
● Čím více chuti, tím více umělých sladidel. Zejména syrovátková bílkovina je ve své naturální podobě známa pro svou nepříjemnou pachuť. Do produktu se dá samozřejmě přidat v případě požadavku minimálního obsahu balastních aditiv pouze minimální nutné množství umělých sladidel. A nebo i přírodních způsobem, že „chuť ještě trochu leze“. Na druhé straně se dá produkt umělými sladidly doslova napumpovat, což je charakteristické právě pro fast food. Pokud pracujete na svém jazyku a je ve vašem zájmu propenetrovat svá střeva umělými sladidly, je to samozřejmě v pořádku, pokud ale pracujete na svém těle a zdraví, je jednoznačně lepší první verze s minimem sladidel, nebo pouze s přírodními sladidly (pozor na trik: špetka přírodních sladidel + sladidlo umělé).
● Čím vyšší instantizace, tím méně pěny. O instantizaci více v prvním odstavci. Za zmínku ještě stojí, že pěna, která vzniká u mléčného proteinu při rozmíchání v šejkru, je daná jeho přirozenou strukturou složení a je také ovlivňována pH. Jednoduše řečeno, čerstvá, nedenaturovaná bílkovina opět více pění a čím nižší pH, tím více pěny. Nicméně právě nižší pH je optimální pro rychlé trávení bílkoviny. Samozřejmě i zde jako všude platí „zlatá střední cesta“.
Jaký je závěr? Seriózní sportovní výživa by měla vždy na prvním místě sloužit výsledkům a dlouhověkosti, tedy tělu ve smyslu: výkon + zdraví v jednom balení. I zde stejně jako všude platí jednoduché pravidlo: čím blíže k přirozené, tedy nativní formě, tím lépe. Současný fast food trend ve sportovní výživě bohužel spěje spíše opačně, tedy směrem denaturovaných polotovarů zaměřených na chuť a obal, které se v mnohých případech, na příklad v kategorii proteinových tyčinek již neodlišují od klasických cukrovinek.